Досвід роботи

Короткий опис досвіду: У розробці «Використання інтерактивних технологій навчання на уроках основ здоров’я та біології» автор розкриває впровадження їх на своїх уроках та активізує пізнавальну діяльність учнів, розвиває творчість, мотивує школярів вивчати предмети. В блозі подано матеріали щодо проведення цікавих уроків з основ здоров’я та біології – це і конспекти уроків, презентації, кросворди, відео та приклади учнівських проектів. Блог містить посилання на авторські публікації в мережі Інтернет. Тож запрошуємо вас до перегляду матеріалів.




Учитель повинен свідомо йти в ногу 
з сучасністю, пройматися й надихатися 
силами, що пробудилися в ній...
А Дістерверг

Актуалізація досвіду:
    Розвиток сучасного суспільства потребує якісно нового рівня освіти, який відповідав би міжнародним стандартам. Тому школі необхідно спрямувати зусилля на реалізацію головної стратегії педагогічної діяльності, а саме: спрямування навчально-виховного процесу на розкриття потенційних можливостей вихованців та розвиток їх здібностей, формування духовного світу особистості та утвердження загальнолюдських цінностей. Розв'язати дані завдання можливо лише на основі реалізації компетентнісного підходу в освіті шляхом широкого впровадження в педагогічну практику педагогічних інновацій, спрямованих на всебічний розвиток учня. Із відомих на даний період сучасних технологій особливе місце посідають інтерактивні технології, основна суть яких полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної, позитивної взаємодії всіх учнів, у процесі колективного, групового та індивідуального навчання у співпраці, коли вчитель і учні — рівноправні суб'єкти навчання. А це є особливо актуальним. Завдання вчителя полягає в тому, щоб створити умови практичного оволодіння біологічною наукою для кожного учня, вибрати такі методи навчання, які дозволили би кожному вихованцеві виявити активність, творчість, відчути свою успішність.
   При вивченні біології і основ здоров'я в школі на сучасному етапі урок не повинен бути обмеженим підручником, класною дошкою та вчителем. За сучасними вимогами навчального стандарту традиційна форма уроку не зможе дати учням такого об’єму інформації як урок з використанням інформаційно-комп'ютерних засобів як одного з напрямків підвищення ефективності навчання.
   Теоретичні положення інтерактивного навчання розроблено такими науковцями як О.І Пометун, Л. Пироженко, Г.О. Сиротенко, В.В.Мельник. Важливим підґрунтям у використання ІКТ в навчальному процесі є наукові праці В.Ю. Бикова, Н.В. Морзе, Г.К. Селевка та ін. 
   Використання інтерактивних технологій здобуло значного поширення в організації навчання в середніх та старших школах. Впровадження їх на уроках біології та основ здоров'я активізує пізнавальну діяльність учнів, розвиває творчість, мотивує школярів вивчати предмети. Інтерактивні технології, підкріплені нформаційно-комп’ютерними на уроках біології і основ здоров'я є як: спосіб розширення індивідуальної активності учнів та самоорганізації праці та самонавчання; включення фізичних потенціалів організму дитини, які направляються на активізацію процесу мислення; спосіб покращення уваги та розвиток різних видів пам’яті: зорової, слухової, образної, змістової і навіть рухової; джерело додаткової інформації з предмету, а використання візуальної інформації завжди має позитивний ефект; ще один інструмент дослідження та вміння виділяти в інформації головне і другорядне; вміння упорядковувати, систематизувати та структурувати інформацію згідно заданої теми; вміння презентувати інформацію згідно програмового матеріалу; вміння швидко працювати із складними біологічними термінами, що мають грецькі або латинські складові; вміння встановлювати асоціативні зв’язки між інформаційними повідомленнями; збільшення обсягу спеціальних знань; покращення темпу проведення уроку; створення і використання нових методик контролю й оцінювання рівня знань учнів.
    Аналіз теоретичних досліджень, актуальність досліджуваної проблеми зумовили вибір теми «Використання інтерактивних технологій навчання на уроках основ здоров’я та біології».
Визначення виду досвіду:
   За інноваційним потенціалом — модифікаційний (пов'язаний з удосконаленням, реалізацією відомих методик, ідей, застосуванням модифікованих форм і методів педагогічної діяльності, що дають високий результат)
Провідна педагогічна ідея досвіду полягає в оптимальному поєднанні інтерактивних форм, методів та прийомів роботи з метою формування предметних компетенцій через особистісно орієнтований підхід у навчально-виховному процесі під час вивчення біології та основ здоров'я.
Сутність (технологія) досвіду:
    Інтерактивне навчання стає все популярнішим серед учителів та учнів. Це навчання, занурене в спілкування, в основі якого лежать принципи особистісно-орієнтованого навчання, безпосередньої участі кожного учасника занять як шукача шляхів і засобів розв’язання проблем.
    Уміле використання інтерактивних методик знімає нервове навантаження, дає змогу змінювати форми діяльності, зосереджуватися на вузлових проблемах, які потребують повсякденної уваги.
   Впровадження нетрадиційних методів суттєво змінює технологію побудови всіх форм навчальних занять, створює оптимальні умови для розкриття індивідуальних особливостей кожного учня та здійснення диференційованого підходу в навчанні. Активна участь усіх учнів у виконанні навчально-виховних завдань має велике значення, сприяє формуванню активної життєвої позиції учня. Використання сучасних методів навчання дозволяє формувати й розвивати креативно мислячу особистість, яка зможе розв’язувати проблеми, що виникають у житті кожної людини.
   Під час переходу до інтерактивних форм навчання в біології і основ здоров’я змінюється, насамперед, ставлення дітей до предметів, приводиться в дію основний закон засвоєння знань: сприйняття – осмислення – запам’ятовування – практичне застосування. Ефективність засвоєння знань залежить від активності учасників процесу навчання, адже, важливо коли учень не просто прослуховує матеріал, а й сам активно працює – намагається знайти логічне пояснення того чи іншого явища й пояснити товаришу свою точку зору. Ось це і є найголовніша мета інтерактивного навчання. Набагато важливіше навчити учнів мислити, аналізувати, робити висновки, ніж просто розповісти їм новий матеріал.
    Тому виправдане використання різних інтерактивних вправ, як під час вивчення нового матеріалу, так і при його закріпленні чи повторенні.
    Окремі теми курсу біології та предмету основи здоров’я дають можливість провести урок у формі циклу інтерактивних вправ. На окремих етапах уроку використовуються різні інтерактивні вправи.
    У методичній розробці «Використання інтерактивних форм і методів на уроках біології та основи здоров’я», розробленій вчителем, наведено детальний опис форм і методів інтерактивного навчання, розроблені уроки з використанням інтерактивних методів і комп’ютерної техніки в процесі вивчення предметів біології і основи здоров’я. Аналіз результатів роботи підтверджує доцільність використання на уроках різноманітних форм і методів організації роботи учнів, що дозволяють розкрити зміст їх суб`єктивного досвіду із запропонованої теми, заохочують учнів до висловлювання оригінальних ідей і гіпотез, необхідність ретельного продумування чергування видів робіт, типів завдань для зниження стомлюваності учнів.
  Інтерактивні технології на відміну від звичних організаційних форм націлені на спрямованість навчальної діяльності первинної групи на досягнення спільної мети. Залежність загального успіху від внеску кожного, усуває конкуренцію всередині групи, змушує її учасників слухати один одного, доводити, сперечатися, враховувати різні думки і пропозиції щодо розв`язання проблеми, навчатись самому й навчати інших, логічно висловлюватися.
   Сучасна методика нагромадила багатий арсенал прийомів інтерактивного навчання від найпростіших («Робота в парах», «Карусель», «Мікрофон») до складних («Мозковий штурм», «Мозаїка», «Аналіз ситуації»), а також імітаційні ігри, дискусії, дебати. Використання інтерактивних методів не самоціль, а засоби створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, налаштувати учнів на успіх, виявити здібність до творчості.
   На різних етапах уроку: засвоєння нового матеріалу, в процесі роботи з текстовими матеріалами, перевірки домашнього завдання, ефективно використовувати такі інтерактивні прийоми : «Зацікавлення», «Робота в парах», «Мікрофон», «Незакінчене речення», «Мозковий штурм», «Навчаючись – учусь», «Ланцюжок», «Шпаргалки», «Шерлок Холмс», «Так - ні», «Вірю - не вірю», «Знайди помилку».

Комментариев нет:

Отправить комментарий